Vzdelávanie dospelých bez hraníc – Határtalan Felnőttképzés

Vzdelávanie dospelých bez hraníc – Határtalan Felnőttképzés

Dôvody pre realizáciu projektu 

  • vysoká nezamestnanosť v prihraničnom regióne – nízka mobilita pracovnej sily (interregionálna i cezhraničná)
  • nesúlad medzi dopytom a ponukou na trhu práce – nízka flexibilita uchádzačov o zamestnanie, rastúce nároky na vzdelanosť
  • odstránením hraníc sa v prihraničnom regióne vytvára jednotný trh práce – chýba však jednotný systém pre rozvoj ľudských zdrojov v oblasti vzdelávania dospelých
  • odlišný systém celoživotného vzdelávania v SR a MR – chýbajú spoločné štandardy, chýbajú inštitucializované základné predpoklady spolupráce, odlišná ponuka vzdelávania, odborný obsah, nejednotná akceptácia odborných skúšok medzi krajinami, problémy s akceptáciou dosiahnutého stupňa kvalifikácie, ťažkosti v toku informácií na trhu práce, nedostatok praxe v cezhraničnom spoločnom plánovaní v oblasti vzdelávania dospelých

Ciele projektu 

vytvoriť otvorenú, cezhraničnú, bilaterálnu sieť vzdelávania dospelých, ktorá:

  • umožní spoznať systém vzdelávania dospelých na druhej strane hranice,
  • umožní odovzdať a prebrať najlepšie skúsenosti a zručnosti partnerov v oblasti celoživotného vzdelávania
  • poskytuje vzdelávacie služby v kompetenčne založenom v modulárnom systéme na európskej úrovni
  • flexibilne reaguje na meniace sa podmienky na trhu práce, zvyšuje mobilitu pracovnej sily,
  • vypracúva a aplikuje spoločne využiteľné štandardy a metódy,
  • prispeje k inštitucionalizácii spolupráce v danej oblasti a umožní zapojenie sa do medzinárodných sietí celoživotného vzdelávania

Stručné zhodnotenie výsledkov projektu
Projekt VZDELÁVANIE DOSPELÝCH BEZ HRANÍC – HATÁRTALAN FELNŐTTKÉPZÉS bol úspešný a splnil všetky stanovené ciele. Hlavným cieľom projektu bolo vytvorenie takej bilaterálnej vzdelávacej siete pre dospelých, ktorá je budovaná na sile spoločne použiteľných vedomostí a skúseností, napomáha rozvoju cieľových skupín projektu, ľudských síl v prihraničnom regióne, podporuje cezhraničnú a interregionálnu mobilitu pracovnej sily a prispieva k zlepšeniu flexibility účastníkov trhu práce na meniace sa podmienky na obidvoch stranách hranice.

Tvorcom a realizátorom projektu sa podarilo zaktivizovať subjekty pôsobiace v oblasti vzdelávania dospelých nezávisle od miesta lokalizácie pozdĺž celej slovensko-maďarskej hranice. Vytvorila sa fungujúca, udržateľná cezhraničná sieť vzdelávania dospelých, ktorá „dáva na stôl“ jednotnú ponuku vzdelávacích kurzov pre dospelých v slovenskom i maďarskom jazyku a ktorá de facto, stáva pokračovateľom projektu. Projekt so svojimi aktivitami aktívne podporil rozvoj celoživotného vzdelávania, e-learningu a e-spoločnosti v slovensko-maďarskom prihraničnom regióne.

Výstupy a výsledky projektu ako aj aktivity realizované po skončení projektu ukazujú, že projekt bol úspešný a priniesol očakávaný efekt.

I. ETAPA – november-december 2006

1. Vytvorenie partnerskej spolupráce

V tomto období sa realizovala aktivita – Vybudovanie partnerskej spolupráce, ktorá v sebe zahŕňa nasledovné činnosti:

  • zostavenie projektového tímu,
  • účasť na otváracej konferencii v meste Miskolc,
  • prvom partnerskom sedení v meste Miskolc,
  • vybudovanie partnerskej databázy.

Členmi projektového tímu za slovenskú stranu boli:

Meno a priezviskoFunkciaOrganizácia
Kristina Vargaprojektová manažérkaEUREG, o.z.
Karol Bosákkomunikačný manažérEUREG, o.z.
Eva Soókyodborná manažérkaEUREG, o.z.
Ing.Róbert Barostechnický spolupracovníkEUREG, o.z.
Ing.Regina Barosfinančná manažérkaEUREG, o.z.
Rudolf Gabrikomunikačný koordinátorZdruženie Veľké Kapušany a okolie
Kornélia Gabriováfinančná koordinátorkaZdruženie Veľké Kapušany a okolie

2. Otváracia konferencia (O) a prvé partnerské sedenie (P1)

Otváracia konferencia (O) a prvé partnerské sedenie (P1) sa uskutočnilo v meste Miskolc v dňoch 23.-24. novembra 2006. Na týchto podujatiach sa zúčastnili členovia projektových tímov všetkých partnerov:

  • Severo-Maďarské regionálne výchovné centrum (ÉRÁK), Miskolc, Maďarsko,
  • Severo-Maďarské regionálne diaľkovýchovné centrum (ÉMRTK), Miskolc, Maďarsko,
  • Odborná škola J.L. Seagull, Salgótarján, Maďarsko,
  • EUREG občianske združenie, Galanta, Slovensko,
  • Združenie Veľké Kapušany a okolie, Veľké Kapušany, Slovensko .

Cieľom stretnutia projektu bolo vytvorenie ľudskej infraštruktúry pozadia projektu a vybudovanie účinnej partnerskej spolupráce. Na otváracej konferencii bol predstavený projekt (príprava, ciele, aktivity, očakávania partnerov). Partneri predstavili bližšie svoje organizácie a tlmočili svoje očakávania vo vzťahu k projektu. Na prvom partnerskom sedení boli prerokované postupy koordinácie projektových aktivít, databáza partnerov ako aj iné témy súvisiace s realizáciou projektu. Na stretnutí sa vypracoval plán na ďalšie obdobie.

(príloha č.1 – Otváracia konferencia (O) a prvé partnerské sedenie (P1) – pozvánka s programom, prezenčná listina, fotodokumentácia, mediálne výstupy).

(príloha č.2 – partnerská databáza).

II. ETAPA– január-marec 2007

1. Prvé operatívne sedenie (O1)

V dôsledku malého časového posunu realizácie projektu prvé operatívne sedenie sa mohlo realizovať len v roku 2007 v mesiaci marec. Dvojdňové prvé operatívne sedenie (O1) sa uskutočnilo v meste Sládkovičovo (okres Galanta) v Hoteli Tevel 1-2. marca 2007. Na stretnutí sa zúčastnili členovia projektových tímov všetkých partnerov.
Témy a oblasti prediskutované na sedení boli: predstavenie partnerskej databázy a prerokovanie možností a foriem jej rozširovania, prerokovanie návrhov na spoločné štandardy a spôsoby účinnej komunikácie v rámci siete podľa funkčných oblastí (marketing a PR, tvorba a rozširovanie databázy, financie a účtovníctvo). Večerným programom prvého dňa bol teambuilding.
Predmetom rokovania druhého dňa bola tvorba spoločnej identity siete (logo, corporate identity, motto, slogan) a forma, obsah, štruktúra spoločnej web-stránky.
Na druhý deň sa realizovala aj medzinárodná odborná konferencia, ktorá nebola naplánovaná v rámci projektu, ale vzhľadom na dôležitosť témy a požiadaviek z odborných kruhov sme sa rozhodli organizovať odbornú konferenciu. Konferencia s názvom „Spolupráca v nových rámcoch – možnosti interregionálneho rozvoja v oblasti vzdelávania dospelých a poskytovania služieb zamestnanosti“ sa realizovala s cieľom oboznámiť odbornú verejnosť s projektom, motivovať ich k účasti na ďalších jeho aktivitách. Dôležitým cieľom konferencie bolo vytvoriť priestor na ďalšiu spoluprácu medzi relevantnými subjektmi aj za účelom napĺňania cieľov a zámerov projektu. Konferencia mala vynikajúcu účasť a veľmi dobrý ohlas tak v médiách ako aj medzi odborníkmi, ktorí vyzdvihli dôležitosť pokračovať v začatých aktivitách. Vzhľadom na to, že konferencia nebola súčasťou projektu, všetky náklady súvisiace s realizáciou konferencie znášalo naše občianske združenie spolu s ostatnými partneri z vlastných zdrojov. V rámci konferencie sa nám podarilo nadviazať kontakt s významnými odborníkmi v oblasti vzdelávania dospelých z prihraničných regiónoch, ktorých sme informovali o cieľoch a aktivitách s ktorými bude spolupracovať.
(príloha č.3 – Prvé operatívne sedenie (O1) a medzinárodná konferencia – pozvánky s programom, prezenčné listiny, fotodokumentácia, mediálne výstupy).

2. Vytvorenie spoločných štandardov 
V rámci tejto aktivity sme vytvorili niekoľko návrhov na logo, spoločnej identity siete a formou hlasovania (pomocou e-mailov) sme dospeli ku konsenzu v tejto oblasti. V tejto etape prebehlo rozpracovanie ďalších prvkov spoločnej identity (slogan, motto, používané farby a pod.). Zadefinovali sa spôsoby používania jednotlivých prvkov spoločnej identity (na tlačovinách siete, web-stránke, vizitkách, hlavičkovom papieri, atď.).

3. Spoločná web-stránka projektu – skúšobná verzia 
Na prvom operatívnom sedení sa zadefinovali očakávania partnerov na spoločnú web-stránku projektu. Tieto očakávania a názory na formu, štruktúru a obsah web-stránky – v dôsledku snahy vytvoriť ju čo najlepšie s možnosťou jej dlhodobého využitia – boli relatívne rozdielne, preto vytvorenie konsenzu týkajúceho sa web-stránky nebolo jednoduché. Finálna podoba web-stránky disponuje s dvoma užívateľskými plochami (internú a externú).

4. Vytvorenie infraštruktúry siete 
V tomto období sa vytvorila infraštruktúra projektu u partnera projektu – ZVK, u ktorého je uvedená aktivita veľmi významná, ide o učebňu pre účely realizácie vzdelávacích kurzov.

III. ETAPA – apríl-jún 2007

1. Druhé operatívne sedenie (O2)
Druhé operatívne sedenie (O2) sa uskutočnilo v 18. apríla 2007 partnerskom meste MISKOLC. Organizátorom podujatia bolo Severo-Maďarské regionálne výchovné centrum (ÉRÁK). Na podujatí sa zúčastnili členovia projektových tímov všetkých partnerov ako aj ďalší odborníci (štandardizační spolupracovníci, finanční manažéri, odborníci pre analýzu vzdelávacích požiadaviek):

  • Severo-Maďarské regionálne výchovné centrum (ÉRÁK), Miskolc, Maďarsko,
  • Severo-Maďarské regionálne diaľkovýchovné centrum (ÉMRTK), Miskolc, Maďarsko,
  • Odborná škola J.L. Seagull, Salgótarján, Maďarsko,
  • Združenie Veľké Kapušany a okolie, Veľké Kapušany, Slovensko.
  • EUREG občianske združenie, Galanta, Slovensko.

Predmetom rokovania Druhého operatívneho sedenia bolo: 

  • priebeh doplnenia databázy partnerov (referát- EUREG)
  • práca na webovej stránke, doplnenie informácii, spoločná identita siete (referát a návrhy- EUREG)
  • vypracovanie spoločných štandardov (PR a marketingové návrhy -EUREG)
  • spoločné vzdelávacie aktivity – vytvorenie spoločných vzdelávacích ponúk – formy a spôsoby adaptácie, vývoja učív na základe lokálnych vzdelávacích nárokov zistených na obidvoch stranách hranice
  • Vytvorenie návrhu „Príručky fungovania siete“ – priebeh budúcich aktivít, spôsob a miera zodpovednosti projektových partnerov.

2. Druhé partnerské sedenie (P2) 

Druhé partnerské sedenie (P2) sa uskutočnilo v 19. apríla 2007 partnerskom meste MISKOLC. Organizátorom bol ÉRÁK. Predmetom partnerského sedenia bolo predovšetkým konzultácie o priebehu realizácie projektu (monitorovacie správy vrátane finančných správ, prehľad o dosiahnutých výsledkoch a stave napĺňania indikátorov projektu, definícia aktivít do ďalšieho obdobia.) Predmet rokovaní tvorila aj príprava rozborovej a vyhodnocovacej práce, ktorá poskytne prehľad o praxi vzdelávania dospelých v jednotlivých krajinách, referáty o skúsenostiach v danej oblasti, prezentácie o doterajších výsledkoch, návrhy na zmeny.
(príloha č.4 – Druhé operatívne sedenie (O2) a druhé partnerské sedenie (P2) a – pozvánky s programom, prezenčné listiny, fotodokumentácia).

3. Tretie operatívne sedenie (O3)

Tretie partnerské sedenie (O3) sa uskutočnilo v 26. a 27. júna 2007 partnerskom meste Salgótarján. Organizátorom podujatia bola Odborná škola J.L. Seagull, Salgótarján, Maďarsko.

Prekonzultované úlohy a oblasti spolupráce boli:

  • skúsenosti a ohlasy z predkladania monitorovacích a priebežných správ – ÉRÁK
  • rekapitulácia dohôd a aktivít z O2 – všetci projektoví partneri
  • Rozborová a vyhodnocovacia práca
  • možné prognózy v oblasti zmien vzdelávania dospelých Slovensko-Maďarskom prihraničnom regióne – ÉRÁK, EUREG
  • zdroje a metódy pre prípravu Rozborovej a vyhodnocovacej práce
  • rozsah a štruktúra Rozborovej a vyhodnocovacej práce
  • úlohy na webovej stránke- nové informácie, doplnky
  • Vytvorenie spoločných štandardov – priebeh štandardizačných prác
  • vypracovanie spoločných vzdelávacích ponúk – adaptácia, ponuka a vývoj nových učív
  • použité metódy vývoja a adaptácie vzdelávacích materiálov – rozdelenie úloh pre odborníkov vykonávajúcich adaptáciu a vývoj učív.

(príloha č.5 – Tretie operatívne sedenie (O3) – pozvánka s programom, prezenčné listiny, fotodokumentácia).

4. Vytvorenie spoločných štandardov 
Vytvorili sme a prijali logo a ostatné prvky spoločnej identity siete (farby, design, vzhľad, motto). Vypracovali sme spôsoby používania jednotlivých prvkov spoločnej identity (na tlačovinách siete, web stránke, vizitkách, hlavičkovom papieri, atď.), ktorý tvorí súčasť „Príručky fungovania siete“. S cieľom zjednotiť spôsob vystupovania na verejnosti všetky výstupy z spoločných aktivít obsahujú dohodnuté spoločné prvky jednotného vzhľadu siete – vizitky, zakladače, reklamné tabule a poznámkové bloky a pod. V predmetnom období naďalej prebiehali práce na štandardizácii ostatných oblastí a prvkov spolupráce – spoločné dotazníky pre poslucháčov, žiadosti, vyhodnocovacie tabuľky, formy skúšok, formy a spôsoby oslovovania poslucháčov a pod.
(príloha č.6 – Vytvorenie spoločných štandardov siete – „Príručka dizajnu a fungovania siete“).

5. Účasť na konferencii „Rozvojové možnosti v Slovenko-Maďarskom prihraničnom regióne v oblasti rozvoja ľudských zdrojov v období 2007-2013“ 
Uvedená aktivita nie je súčasťou projektu, je však veľmi dôležitým medzníkov v rámci realizácie projektu, pretože bola vynikajúcou príležitosťou na prezentácie aktivít projektu, ktorý sa stretol veľmi pozitívnym ohlasom. Konferencia prispela k procesu rozorvania siete vzdelávacích inštitúcií, čo je jedným z kľúčových výstupov projektu. Konferencia sa uskutočnila dňa 6.6.2007 v Dunajskej Strede v budove Mestského úradu.

6. Spoločná web-stránka projektu
Vytvorila sa web-stránka, ktorá má dva užívateľské plochy (internú a externú) a bude trojjazyčná (SK, HU, ENG). Maďarská verzia web-stránky je hotová a spustená. Spoločná web-stránka sa postupne dopĺňala s aktuálnymi informáciami o projekte. Zber a aktualizácia relevantných informácií je priebežná práca, ktorá pokračuje aj v súčasnosti.

V základnom menu sú uvedené body:

  • O projekte – informácie o nás, projekte, spoločných cieľoch, očakávaných a dosiahnutých výsledkoch
  • Partnerské organizácie – informácie o partnerských organizáciách
  • Spoločný katalóg vzdelávacích kurzov – ponuka spoločných vzdelávacích aktivít na obidvoch stranách hranice
  • Aktuality – najnovšie diania
  • Dokumenty – zásobník dokumentov obsahuje relevantné dokumenty, zákony a iné materiály týkajúce sa vzdelávania, výskumu, rozvoja, trendov v oblasti vzdelávanie dospelých,
  • Aktivity – popis prebiehajúcich a plánovaných aktivít
  • Linky – zoznam web-stránok

Informácie získavame priamo od partnerov v ojedinelých prípadoch z internetu. Podrobne a postupne dopĺňame najnovšie výsledky výskumných programov, relevantné dokumenty, pozoruhodné články a komentáre. Vypracovali sme trojjazyčnú databázu partnerov, kde sa nachádzajú dôležité informácie potrebné pri hľadaní budúceho projektového partnera.
Podrobne zbierame všetky druhy mediálnych správ (z dennej tlači, rozhlasu, televízie ako aj z internetových portálov) zaoberajúcich sa s aktivitami cezhraničnej vzdelávacej siete pre dospelých.
(príloha č.7 – Spoločná web-stránka www.felnottoktatas.com, www.vzdelavaniepredospelych.com ).

7. Vytvorenie infraštruktúry siete
Po realizácie zabezpečenia infraštruktúra u partnera projektu – ZVK, sa uskutočnila v EUREGU v mesiaci apríl 2007. Prebiehali rokovania s potenciálnymi dodávateľmi potrebnej techniky za cieľom dosiahnutia čo najlepšej ceny a najkvalitnejšej služby.

IV. ETAPA– júl-september 2007

1. Štvrté operatívne sedenie (O4) 
Štvrté operatívne sedenie (O4) sa uskutočnilo v 19. septembra 2007 v meste Miskolc v priestoroch partnera – Severo-Maďarské regionálne diaľkovýchovné centrum (ÉMRTK). Na stretnutí sa zúčastnili zástupcovia všetkých partnerov a experti pre vývoj a adaptáciu učív.

Predmetom rokovanie Štvrtého operatívneho sedenia bolo:

  • aktuálne otázky vytvorenia spoločnej vzdelávacej ponuky
  • priebeh vývoja a adaptácie učebných látok
  • príprava pilotných vzdelávacích kurzov
  • vnútorný monitoring implementácie projektu
  • stav realizácie aktivít a prehľad časového harmonogramu projektu
  • Príručka dizajnu a fungovania siete – prezentácia, analýza možností ďalšieho rozširovania siete
  • stav prípravy vyhodnocujúcej práve pre obidve krajiny (helyzetértékelő tanulmány)
  • komunikačné, PR činnosti – prezentácia propagačných predmetov, informácia o „burze projektových nápadov”, na ktorej sme sa zúčastnili ktorá a na ktorej sa prezentovali úspešné projekty financované EÚ.

2. Tretie partnerské sedenie (P3)
Tretie partnerské sedenie (P3) sa uskutočnilo 20. septembra 2007 v priestoroch partnera – Severo-Maďarské regionálne diaľkovýchovné centrum (ÉMRTK). Práca prebiehala v dvoch sekciách:

I. Sekcia – V rámci prvej sekcii sa uskutočnil kurz – Inštruktor pre vzdelávanie dospelých, na ktorom sa zúčastnili odborníci a učitelia s cieľom získať metodické zručnosti v oblasti vzdelávania dospelých.
II. Sekcia – Stretnutie partnerov 

  • prehľad finančného manažmentu a stavu čerpania projektu
  • prehľad technického a personálneho zabezpečenia aktivít

(príloha č.8 – Štvrté operatívne sedenie (O4) a Tretie partnerské sedenie (P3) – pozvánky s programom, prezenčná listina, Osvedčenie pre absolventom kurzu Inštruktor pre vzdelávanie dospelých, fotodokumentácia).

Tabuľka ukazuje vývoj a adaptáciu jednotlivých učív partnermi projektu.

Tabuľka ukazuje vývoj a adaptáciu jednotlivých učív partnermi projektu.

3. Vývoj a adaptácia učív – tvorba spoločnej ponuky vzdelávacích kurzov
V tomto období sa zintenzívnili práce na vývoji a adaptácii učebných látok, ktoré tvoria základ spoločnej ponuky vzdelávacích kurzov. Pri zadefinovaní vzdelávacích kurzov (učív) sme vychádzali z výsledkov vyhodnocovacej práce pre obidve krajiny, analýzy vzdelávacích požiadaviek v prihraničnom regióne. Obsah a zameranie vzdelávacích kurzov odráža požiadavky v cieľových skupín, vychádza z identifikovaných reálnych potrieb.

V. ETAPA– október-december 2007

1. Tvorba spoločných vzdelávacích ponúk
V tomto období uskutočňoval práce na vývoji a adaptácii učív, ktoré zahŕňali:

  • vypracovanie učebných látok odborníkmi
  • recenzie a lektorovanie učebných látok
  • odborné preklady do maďarského resp. slovenského jazyka
  • digitalizácia učebných látok – e-learning

Vývoj a adaptácia učív v rámci projektu – rozdelenie

EUREG
vyvíja: Obchodná korešpondencia
ponúka na adaptáciu: Manažment kvality I. (TQM)  Manažment kvality II. (ISO, EFQM)
adaptuje: Gastronómia a pohostinstvo, Marketing cestovného ruchu a organizovanie podujatí

ÉRÁK
vyvíja: Logistický referent
ponúka na adaptáciu: Inštruktor pre trh práce
adaptuje: Psychológia, komunikácia, riešenie konfliktov Gastronómia

ÉMRTK
vyvíja: Založenie firmy v MR, Hospodárenie neziskových organizácií
ponúka na adaptáciu: Gastronómia a pohostinstvo, Marketing cestovného ruchu a organizovanie podujatí
adaptuje: Manažment kvality I. (TQM)

SEAGULL
vyvíja: Pracovné právo, Marketing MSP
adaptuje: Manažment kvality II. (ISO, EFQM)

ZVK
vyvíja: Založenie firmy v SR
ponúka na adaptáciu: Psychológia, komunikácia, riešenie konfliktov
adaptuje: Inštruktor pre trh práce

(príloha č.9 – Spoločný katalóg kurzov)

2. Digitalizácia Vyhodnocovacej práce pre obidve krajiny (Helyzetértékelő tanulmány)
Digitalizácia (vytvorenie elektronickej verzie vhodnej na e-learning) analýzy je nad rámec projektu, analýzu je možné preštudovať aj ako učebnú látku formou e-learningu. Obsahuje veľké množstvo cenných informácií nielen z oblasti celoživotného vzdelávania a vzdelávanie dospelých ale iné štatistické, demografické, hospodárske, spoločenské informácie.
(príloha č.10 – Vyhodnocujúca práca pre obidve krajiny (Helyzetértékelő tanulmány))

3. Príprava Pilotných vzdelávacích kurzov 
Vypracovala sa metodika oslovenia cieľových skupín a výberu budúcich účastníkov pilotných kurzov.

VI. ETAPA– január-apríl 2008

1. Piate operatívne sedenie (O5)
Piate partnerské sedenie (O5) sa uskutočnilo v 7. februára 2008 partnerskom meste Veľké Kapušany. Organizátorom podujatia bolo Združenie Veľké Kapušany a okolie. Na podujatí sa zúčastnili členovia projektových tímov všetkých partnerov ako aj ďalší odborníci (štandardizační spolupracovníci, finanční manažéri, koordinátori pilotných kurzov, zástupcovia nových členov siete).

Predmetom rokovania Piateho operatívneho sedenia bolo: 

  • aktuálna situácia v oblasti vývoja, adaptácie učív,
  • postupy pri organizovaní pilotných kurzov – formy a metódy, rozdelenie úloh
  • spoločný katalóg kurzov,
  • diseminácia a otázky a podmienky udržateľnosti výsledkov projektu,
  • rozšírenie cezhraničnej siete vzdelávania dospelých v SR a MR,

2. Piate operatívne sedenie (O5) a Štvrté partnerské sedenie (P4)
Štvrté partnerské sedenie (P4) sa uskutočnilo v 8. februára 2007 partnerskom meste Veľké Kapušany. Predmetom partnerského sedenia bolo:

  • predstavenie aktualizovanej verzie Vyhodnocujúcej práce pre obidve krajiny -Helyzetértékelő tanulmány,
  • príprava Záverečnej a diseminačnej konferencie – rozdelenie si úloh,
  • otázky finančné záverečného zúčtovania projektu.

(príloha č.11 – Piate operatívne sedenie (O5) a Štvrté partnerské sedenie (P4) – pozvánka s programom, prezenčné listiny, fotodokumentácia).

3. Záverečná a diseminačná konferencia 
Záverečná a diseminačná konferencia sa uskutočnila v Maďarsku, v meste Eger dňa 22. a 23. februára 2008. Cieľom konferencie bola vyhodnotenie, prezentácia, diseminácia výsledkov a výstupov projektu Vzdelávanie dospelých bez hraníc ako aj zadefinovanie ďalších krokov pre zabezpečenie udržateľnosti dosiahnutých výsledkov. Konferencie sa zúčastnilo 80 účastníkov.
(príloha č.12 – Záverečná a diseminačná konferencia – pozvánka s programom, prezenčná listina, fotodokumentácia).

4. Realizácia pilotných vzdelávacích kurzov
Pilotné vzdelávacie kurzy sa uskutočnilo s jednotlivých mestách partnerov – Miskolc, Galanta, Salgótarján, Veľké Kapušany s cieľom „otestovať“ nové a adaptované učivá. Cieľom projektu bolo, aby sme nové učivá vyskúšali v rámci tzv. pilotných kurzov pri účasti zástupcov cieľových skupín projektu. V rámci reálnych pomerov sa nám podarilo otestovať zameranie, obsah, metodiku a štandardizované postupy, ktoré sa vypracovali v rámci projektu. Možno jednoznačne skonštatovať, že pilotné vzdelávacie kurzy boli úspešné, očakávania sa naplnili. Na 11 kurzoch sa zúčastnilo sa vyše 80 poslucháčov, ktorí sa mohli vyjadriť k obsahovej, metodickej, organizačnej stránke školení. Tieto postrehy, námety a návrhy účastníkov sa následne spracovali s cieľom skvalitniť vzdelávacie kurzy do budúcna. Podarilo sa „vychytať“ aj niektoré nedostatky učebnej metodiky a obsahového zamerania školení.
(príloha č. 13 – Pilotné vzdelávacie kurzy – ponuky školenia, prihlášky, tematiky kurzu, modulové zošity, osvedčenia pre absolventov kurzov (Gastronómia-pohostinstvo, Marketing cestovného ruchu, organizácia podujatí), prezenčné listiny, hodnotiace listiny, sumizácia výsledkov hodnotiacich listov, rozvrh hodín pilotných kurzov (NVT), fotodokumentácia, mediálne výstupy).

Náš projekt Vzdelávanie dospelých bez hraníc – Határtalan Felnőttképzés bol na „Konferencii k cezhraničnej spolupráci Slovenskej republiky a Maďarskej republiky” prezentovaný od jeden z úspešných projektov implementovaných v rámci Programu susedstva Maďarsko-Slovensko-Ukrajna 2004-2006. Konferencia sa konala za účasti Dušana Čaploviča, podpredsedu vlády SR pre vedomostnú ekonomiku, európske záležitosti, ľudské práva a menšiny a Pétera Kissa, ministra riadiaceho Úrad predsedu vlády MR, Mariána Janušeka, ministra výstavby a regionálneho rozvoja SR, Gordona Bajnaiho, ministra pre samosprávu a územný rozvoj MR a ďalších vysokých predstaviteľov štátnej správy SR a MR.
(príloha č.14 – „Konferencia k cezhraničnej spolupráci Slovenskej republiky a Maďarskej republiky” – oficiálna pozvánka, program konferencie, fotodokumentácia)

2.1.3 Výstupy projektu

Priame výstupy projektu

  • vybudovaná, fungujúca „Sieť vzdelávania dospelých bez hraníc“ partnerskej spolupráce
  • vytvorené základy pre spoločné štandardy siete
  • spoločný vzhľad siete (logo, dizajn, znaky)
  • web-stránka s dvoma užívateľskými plochami
  • Spoločná partnerská databáza
  • Príručka dizajnu a fungovania siete
  • Vyhodnocujúca práca pre obidve krajiny
  • 6 adaptovaných učív – v slovenskom i maďarskom jazyku
  • 7 novovytvorených učív – v slovenskom i maďarskom jazyku
  • 6 e-learningových učív
  • digitalizovaný katalóg vzdelávacích kurzov
  • 11 uskutočnených pilotných kurzov
  • 80 účastníkov pilotných kurzov
  • 5 partnerských stretnutí
  • 5 operačných stretnutí – workshopov
  • 3 medzinárodné konferencie
  • Rozšírenie vzdelávacej siete o 10 nových členov
  • Kvalitný marketing: publikácie v tlači, TV, rádio, plagáty, letáky, informačné tabule, perá, obálky, poznámkový blok, vizitky (príloha č. 15 – propagačné predmety)

Výsledky a dopady projektu
Aktivity projektu:

  • vytvorili cezhraničná sieť vzdelávania dospelých, ktorá podporí rozvoj ľudských zdrojov v oblasti celoživotného vzdelávania
  • zvyšujú flexibilitu uchádzačov o zamestnanie – podporí sa tok informácií
  • prispievajú k zmierneniu nesúladu medzi dopytom a ponukou na trhu práce
  • prispievajú k rozvoju mobility cezhraničnej a interregionálnej pracovnej sily
  • podporujú zmiernenie negatívnych dopadov vyplývajúcich z existencie odlišného systému celoživotného vzdelávania v SR a MR
  • podporujú tvorbu spoločných štandardov v oblasti celoživotného vzdelávania
  • vytvárajú základy pre spoločné plánovanie v oblasti vzdelávania dospelých v slovensko-maďarskom prihraničnom regióne.

Apríl, 2008